Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer

Planning

De uitvoering van de hzk-regeling vraagt om een zorgvuldige aanpak. De uitvoering is gestart. Op deze pagina leest u meer over de planning hiervan.

Tip!  Let op!

U hoeft niets te doen. De mensen voor wie deze regeling is, ontvangen vanzelf bericht.

Lees hoe UHT weet dat bij iemand 1 van de fouten of allebei de 2 fouten zijn gemaakt. En of iemand recht heeft op de hzk-regeling.

Versturen van brieven

Vanaf begin mei 2025 stuurt UHT brieven. We verwachten dat begin juni 2026 alle mensen die recht hebben op de hzk-regeling een brief hebben ontvangen.

Planning voor mensen die in het verleden onterecht een stempel O/GS kregen

Vanaf juni 2025 krijgen zij een brief. En volgens onderstaande planning.
De maand waarin iemand geboren is, bepaalt wanneer diegene een brief krijgt. Dat doen we zodat mensen weten wanneer zij een brief kunnen verwachten. Is iemand in januari geboren? Dan is deze persoon als eerste aan de beurt. Mensen die in december geboren zijn, komen als laatste aan de beurt.
In de brief staat dat zij een vergoeding krijgen voor de fout die is gemaakt.
Vanaf juni 2025 krijgen zij een brief waarin staat dat deze fout is gemaakt. En er staat in welke vergoeding zij krijgen voor de fout.

Geboren in maand…Ontvangen brief in maand/jaar
Een beperkt aantal brieven. Er wordt nog niet gekeken in welke maand iemand geboren is.Mei2025
Een beperkt aantal brieven. Er wordt nog niet gekeken in welke maand iemand geboren is.Juni2025
Geboren in januariJuli2025
Geboren in januariAugustus2025
Geboren in januariSeptember2025
Geboren in januari en februariOktober2025
Geboren in februari en maartNovember2025
Geboren in maart, april en meiDecember2025
Volgende geboortemaandenInformatie volgt nog2026

Let op: voor de bijzondere situaties geldt deze planning niet.

Planning voor de overige en bijzondere situaties

In de volgende situaties verstuurt UHT de brieven niet volgens een planning. We verwachten daarmee klaar te zijn in juni 2026.
Het gaat om:

  1. Mensen zijn in het verleden institutioneel vooringenomen behandeld.
    Vanaf oktober 2025 krijgen zij hierover een brief. We verwachten daarmee klaar te zijn in juni 2026. In de brief staat dat deze fout is gemaakt, hoeveel toeslag iemand nog krijgt en welke vergoeding iemand krijgt voor de fout.
    Wij bellen hen eerst en sturen na het gesprek de brief (beschikking) en de betaling.
    De mensen die in de 20 CAF-zaken zaten zijn bekend. Dat zijn maximaal 20 CAF-zaken waar mogelijk de fout is gemaakt bij huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget.
    We bellen op werkdagen. En met een anoniem nummer. We verwachten dat we iedereen hebben gebeld in juni 2026.
    Er is maar 1 manier om vooraf te kunnen laten weten wanneer iemand aan de beurt is. Dan moet UHT eerst alle 20 CAF-zaken hebben beoordeeld. Maar dan kan UHT niet eerder dan juli 2026 gaan bellen en betalen. Er is gekozen om mensen al vanaf oktober 2025 te bellen en te betalen.
  2. Mensen hebben in het verleden contact opgenomen met UHT over hun huurtoeslag, zorgtoeslag en/of kindgebonden budget.
    Vanaf juni 2025 ontvangen de meeste mensen de brief. Voor de meeste mensen staat daarin dat de 2 fouten niet zijn gemaakt. Enkele mensen zijn al bekend bij UHT. In hun brief staat dan dat er wél een fout is gemaakt.
  3. Mensen waarbij een bijzondere situatie is
    Vanaf oktober 2025 krijgen zij een brief. We verwachten dat we iedereen hebben gebeld in juni 2026. Het gaat om de volgende bijzondere situaties:
    • Allebei de 2 fouten zijn gemaakt.

    • Wij hebben geen adresgegevens. Wij doen ons uiterste best deze gegevens te krijgen. En sturen daarna de brief.

    • Iemand heeft een bewindvoerder. Dan wordt de bewindvoerder gebeld. En de brief verstuurd aan de bewindvoerder.
Tip!  Let op!

Wij kunnen in onze systemen vinden bij wie de fouten gemaakt zijn. Daarom is het niet nodig om u aan te melden. Van iedereen die zichzelf toch heeft aangemeld, is ongeveer 6% al bekend bij UHT voor de regeling. Zij krijgen dus sowieso een brief.
De overige 94% van deze mensen hebben geen recht op de hzk-regeling. Bij hen zijn de 2 fouten waarvoor de hzk-regeling is, niet gemaakt. Is er wel een andere reden waarom toeslag terugbetaald moet worden? Neem dan daarvoor contact op met de Belastingtelefoon.

Wat ging er aan vooraf?

Voordat de hzk-regeling kon starten is er een wet voor gemaakt. En aangenomen. Lees hieronder wat de stappen zijn geweest.

Gelukt!  Wet hersteloperatie toeslagen ingediend

Het wetsvoorstel Wet hersteloperatie toeslagen is 24 juni 2022 ingediend door staatssecretaris Aukje de Vries. De wet maakt het mogelijk om mensen die zijn benadeeld bij huurtoeslag, zorgtoeslag en het kindgebonden budget een vergoeding te betalen.

Gelukt!  Wet hersteloperatie toeslagen goedgekeurd

Het wetsvoorstel Wet hersteloperatie toeslagen is goedgekeurd door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. De wet is op 5 november 2022 ingegaan.

Gelukt!  De uitvoeringstoets voor de regeling is uitgevoerd

Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) heeft gecontroleerd of de regeling uitvoerbaar is en of te zien is wie er benadeeld zijn. Ook is gevraagd of uitgerekend kan worden hoeveel geld mensen moeten terugkrijgen.

Gelukt!  Uitvoering

De uitvoering is gestart. Lees hierboven meer over de planning.